سقف کاذب چه معایب و مزایایی دارد؟

15 اسفند 1401
0 دیدگاه

یکی از ترندهای نسبتا جدیدی که امروزه در ساخت و ساز استفاده می‌شود، به کار بردن سقف‌های کاذب است. سقف‌های کاذب یک راه عالی برای اضافه کردن فضا و ارزش بیشتر به خانه‌ی شما به شمار می‌آیند. اما سوال‌های متعددی پیرامون سقف کاذب وجود دارد. سوال‌هایی از این قبیل که اصلا این نوع سقف چه مدلی هستند؟ چه مزایا و چه معایبی دارند؟ هزینه سقف کاذب چقدر است و آیا استفاده از آن‌ها هزینه‌ی زیادی به هزینه‌های ساخت اضافه می‌کند؟

بدیهی است که قبل از اقدام به استفاده از این نوع سقف‌ها باید با آن‌ها آشنایی کامل پیدا کرد و از تمامی مزیت‌ها و معایب آن‌ها آگاه بود تا بعد از اجرا پشیمانی به بار نیاید. در این مطلب می‌خواهیم به طور جامع سقف کاذب را بررسی کنیم و ببینیم آیا استفاده از آن‌ها در خانه انتخاب درستی محسوب می‌شود یا نه. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

سقف کاذب

سقف‌های کاذب که به عنوان سقف‌های آویخته هم شناخته می‌شوند، نوعی از سازه هستند که با سقف‌های استانداردی که همه‌‎ی ما می‌شناسیم، تفاوت دارند. این نوع سقف‌ها زیر سقف‌های اصلی و نزدیک‌تر به زمین نصب می‌شوند و فضای خالی بین آن‌ها و سقف اصلی به وجود می‌آید.

سقف کاذب از مواد مختلفی از جمله گچ، فلز یا چوب ساخته می‌شود. این نوع سقف در معنای واقعی از سقف اصلی پایین‌تر می‌آید و آویزان می‌شود. سقف کاذب و کاشی‌های سقفی بیشتر در محیط‌های تجاری مانند ادارات و رستوران‌ها استفاده می‌شوند اما روزبه روز به محبوبیت آن‌ها برای استفاده در خانه‌ها اضافه می‌شود. این نوع سقف‌ها را می‌توان برای هر قسمتی از خانه به کار برد اما بیشتر در آشپزخانه، حمام و اتاق خواب نصب می‌شوند.آآ

تاریخچه سقف کاذب

شروع استفاده از سقف کاذب به قرن 14 میلادی و کشوری در آسیا برمی‌گردد یعنی ژاپن. استفاده از این نوع سقف‌ها در ابتدا صرفا براساس زیبایی شناختی بود. در جهان غرب نیز برای اولین بار در تئاتر بلکفریزر  (Blackfriars) و در سال 1596 از سقف آویخته یا کاذب استفاده شد.

تئاتر بلک فریرز

در قرن بیستم و به مرور استفاده از این نوع سقف بیشتر شد. البته دیگر تنها کارکرد سقف کاذب برای زیبایی نبود و مزایای دیگری هم داشت. امروزه نیز به دلایل مختلفی از سقف کاذب در ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

مزایا سقف کاذب

اولین و کلی‌ترین مزیتی که سقف‌های کاذب دارند، زیباسازی فضای داخلی محیط است. اما این مزیت تنها نوک کوه یخی از مزیت‌هایی است که سقف کاذب دارد. از دیگر مزایای این سقف می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • کانال کشی و سایر عناصر ساختاری در سقف که مانع زیبایی فضا می‌شوند را می‌پوشاند.
  • به عنوان یک عایق حرارتی عمل می‌کند.
  • سقف کاذب مشکلات ناشی از اکوی صدا را کاهش می‌دهد و درواقع یک عایق صوتی است. این موضوع به خصوص برای سالن‌های تئاتر، کنفرانس، سینما و … مهم است.
  • علاوه بر عایق صدا و حرارت بودن، سقف کاذب می‌تواند یک محافظ در برابر میکروب‌ها هم باشد. این ویژگی در بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و کلینیک‌ها حیاتی است.
  • در صورتی که متریال مورد استفاده در سقف اصلی آتش بگیرد، سقف کاذب به عنوان یک عنصر جدا کننده عمل می‌کند و مانع از رسیدن آتش به دیگر بخش‌ها می‌شود.
  • نصب سقف کاذب با استفاده از ابزاز مناسب بسیار آسان است.
  • در برخی از سقف‌های اصلی ممکن است موج‌هایی وجود داشته باشد. سقف کاذب با پوشاندن این موج‌ها، باعث صاف شدن سطوح می‌شود.
  • در صورتی که نیاز به تعمیر وجود داشته باشد، به راحتی می‌توان اینکار را انجام داد.
  • یکی دیگر از مزایای سقف کاذب این است که برای نصب چراغ‌ها و نورپردازی بسیار کاربردی و مناسب است و نور ملایمی ایجاد می‌کند.
  • سقف کاذب انعطاف پذیری بالایی دارد و در هر شکل و اندازه‌ای ساخته می‌شود.

معایب سقف کاذب

علیرغم تمام مزایایی که سقف کاذب دارد، نقاط ضعفی هم دارد و قبل از انتخاب این نوع سقف باید از این معایب هم آگاه بود:

  • سقف کاذب ارتفاع سقف اصلی را کاهش می‌دهد. این موضوع در فضاهایی که ارتفاع خود سقف اصلی کم است می‌تواند مشکل ساز شود.
  • با توجه به هزینه‌های بالای ساخت و ساز، قطعا همه به دنبال انواع سقف کاذب ارزان هستند اما استفاده از سقف کاذب و نصب آن چندان کم هزینه نیست و می‌تواند گران تمام شود.
  • نصب سقف کاذب می‌تواند کار ریسکی باشد به هیمن دلیل حتماباید یک متخصص ماهر این کار را انجام دهد تا مشکلی به وجود نیاید.
  • در صورت بروز بلایای طبیعی امکان ریزش سقف کاذب وجود دارد.

انواع سقف کاذب

سقف کاذب انواع مختلفی دارد. هر کدام از این سقف‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند که با توجه به آن‌ها باید تصمیم گرفت که کدام نوع برای ساختمان مناسب‌تر است.

انواع سقف کاذب عبارت‌اند از:

  • سقف کاذب از نوع گچ پاریس
    این سقف که از گچ پاریس یا تخته‌های ورقه‌ای گچی ساخته شده است یکی از گزینه‌های محبوب برای استفاده در سقف کاذب است. سقفی که از گچ پاریس ساخته می‌شود، وزن کمی داشته و به راحتی نصب می‌شود. همچنین این نوع گچ برای هر سبک دکوراسیون و رنگ‌آمیزی مناسب است.
  • سقف کاذب از نوع چوبی
    یک نوع دیگر از سقف‌های کاذب، نوع چوبی است. این نوع سقف معمولا از چوب کاج و بلوط ساخته شده و باعث گرم‌تر شدن فضا هم می‌شود. اگر در ساخت و ساز از تیرهای چوبی استفاده شده باشد، بهتر از این نوع سقف هم برای سقف کاذب استفاده شود.
  • سقف کاذب از نوع شیشه‌ای
    سقف کاذب شیشه‌ای از متریال مختلفی همچون آینه‌ها یا کاشی‌های شیشه‌ای ساخته می‌شود. این نوع سقف کاذب در دکوراسیون سبک مدرن بسیار پرکاربرد است و زیبایی فضا را دوچندان می‌کند.
  • سقف کاذب از نوع فلزی
    در سقف کاذب فلزی از آهن گالوانیزه، فولاد یا آلومینیوم استفاده می‌شود. این نوع سقف کاذب بسیار بادوام بوده و نصب آن‌ هم بسیار راحت است. از مزایای سقف کاذب فلزی نسبت به دیگر انواع آن، به طول عمر بیشتر آن می‌توان اشاره کرد. این سقف مقرون به صرفه بوده و هزینه‌ی نگهداری آن پایین است.
  • سقف کاذب از نوع کناف
    یکی از انواع پرکاربرد سقف کاذب، از نوع کناف است. در این نوع، از پانل‌هایی از جنس گچ و یا … استفاده می‌شود. جالب است بدانید که کناف در حقیقت نام یک برند آلمانی است.
  • سقف کاذب از نوع رابیتس
    سقف کاذب رابیتس یا راویز یکی از انواع سقف کاذب است که از میلگرد ساخته می‌شود. البته روی این میلگردها، گچ ریخته می‌شود.

ارسال دیدگاه