انواع کفپوش را بیشتر بشناسید!

28 فروردین 1402
0 دیدگاه
آشنایی با انواع کفپوش

در زیبایی درون یک ساختمان عوامل متعددی تاثیرگذار هستند. هنگامی که وارد یک ساختمان می‌شوید برخی از این عناصر زودتر به چشم می‌آیند و برخی دیرتر. یکی از مواردی که ممکن است در بدو ورود به یک فضا دیرتر از بقیه حواس شما را به خود جلب کند اما نقش بسیار مهمی هم در زیبا به نظر رسیدن آن فضا و هم در کیفیت ساختمان دارد کفپوش است.

کفپوش، یک نوع مصالح ساختمانی است که برای پوشش کف ساختمان استفاده می‌شود. انواع مختلفی از کفپوش‌ها وجود دارند که هر کدام زیبایی و همچنین راحتی مخصوص به خود را در فضا ایجاد می‌کنند. با توجه به ویژگی‌های هر فضا – برای مثال اتاق خواب باشد یا آشپرخانه- از جنس خاصی از کفپوش استفاده می‌شود.

در این نوشتار همراه هم می‌خواهیم انواع مختلفی از کفپوش رایج که در ساخت و ساز استفاده می‌شوند را بررسی کنیم.

چگونه کفپوش انتخاب کنیم؟

چه در مراحل اولیه ساخت و ساز باشید و چه بخواهید فقط کفپوش خانه‌ی خود را بعد از چند سال تعویض کنید، انتخاب بهترین انواع کفپوش برای هر بخش در خانه شما کار آسانی نیست. معیارهای بسیاری هستند که در انتخاب اینکه برای هر قسمت خانه بهتر است کفپوش چوبی، سنگی یا سرامیک استفاده شود، تاثیرگذارند.

انتخاب بهترین کفپوش به خود اتاق، نیازهای خانواده و بودجه شما بستگی دارد.

کفپوش خانه
کفپوش خانه

اگر کمی راجع‌به انواع کفپوش‌ها تحقیق کنید متوجه خواهید شد که هر چه نوع مواد کف بادوام‌تر، زیباتر و انعطاف پذیرتر باشد، به طور طبیعی قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. اما نگران نشوید. هزینه‌ی کفپوش‌های همه‌ی قسمت‌های خانه قرار نیست شبیه هم باشند. کفپوش مناسب برخی از بخش‌ها نسبت به بخشی دیگر قطعا ارزان‌تر تمام می‌شود.

اگر با انواع کفپوش و معایب و مزایای آن به خوبی آشنا باشید می‌توانید انتخاب هوشمندانه‌ای نسبت به بودجه خود داشته باشید. ترکیب و تطبیق انواع مختلف کفپوش در سرتاسر خانه شما می‌تواند ظاهری ساده و بدون هزینه زیاد داشته باشد. به شرط آنکه نیازهای هر اتاق را از نظر سبک، مقاومت در برابر رطوبت، وزن مبلمان و البته مقدار رفت و آمدی که قرار است در آن قسمت باشد،  به خوبی برآورده شود.

انواع کفپوش

همانطور که بالاتر به آن اشاره شد، انواع مختلفی از کفپوش وجود دارند. برخی از این رایج‌ترین این کفپوش‌ها که امروزه در صنعت ساختمان استفاده می‌شود عبارت‌اند از:

  • کفپوش چوبی
    چوب یکی محبوب‌ترین مصالح به کار برده شده در کفپوش خانه‌هاست. جدا از اینکه کفپوش‌های چوبی دست طراحان دکوراسیون را برای طراحی دکوراسیون‌های داخلی خلاقانه باز می‌گذارند و به ارزش زیبایی‌شناختی خانه می‌افزایند، از لحاظ کیفیتی نیز در جایگاه بالایی قرار می‌گیرند.

چوب سختی که در کفپوش خانه‌ها استفاده می‌شود بسیار بادوام و انعطاف‌پذیر است. الوار چوبی که نیز در کفپوش استفاده می‌شود، بسته به اینکه شما چه سلیقه‌ای دارید می‌تواند ظاهری روغنی یا لاکی‌شده داشته باشد.

از مزایای این نوع کفپوش می‌توان به این اشاره کرد که برای استفاده در انواع فضاها گزینه‌ی مناسبی هستند و هم چنین می‌توانند مکمل مناسبی برای طیف متنوعی از طراحی‌های داخلی باشند.

جدا از مزایا این نوع کفپوش معایبی هم دارد.کفپوش‌های چوبی معمولا ارزان قیمت نیستند. همچنین این نوع کفپوش نباید زیاد در معرض اشعه فرابفش قرار بگیرد. به مرور زیبایی و جلای خود را از دست می‌دهد.

کفپوش چوبی
کفپوش چوبی
  • کفپوش لمینیت
    کفپوش لمینت از لایه‌هایی از تخته فیبر با چگالی ساخته شده است. درواقع چند لایه مواد روی یک سطح با تکنولوژی‌های مدرن فشرده شده‌اند.

از مزایای کفپوش‌های لمینیتی می‌توان به قیمت نسبتا مناسب آن، سهولت در نصب و اجرا و همچنین خاصیت ضد خش آن اشاره کرد. در مناطقی که زیاد در معرض رطوبت نیستند، یکی از انتخاب‌های مناسب لمینیت است.

یکی از معایب آن که البته تا حدی بستگی به سازنده دارد، این است که کفپوش لمینیتی ممکن است زیر پا احساس سردی و سفتی ایجاد کند و چندان احساس خوشایندی را به اشخاصی که روی آن رفت و آمد می‌‎کنند، انتقال ندهد.

کفپوش لمینیت
کفپوش لمینیت
  • کفپوش سنگ واقعی
    انواع کفپوش سنگ واقعی یک راه حل بلند مدت شیک و واقعا کاربردی را به خصوص در فضاهایی همچون آشپزخانه و حمام ارائه می‌دهند.

وقتی صحبت از انواع کفپوش‌های سنگی می‌شود، گزینه‌های پیش رو شامل سنگ آهک، سنگ مرمر و کاشی‌های سفالی هستند که هر کدام شخصیت و گرما را به آشپزخانه، حمام یا راهرو می‌آورند و می‌توانند در اتاق نشیمن بسیار زیبا به نظر برسند.

از مزایای این نوع کفپوش عمر طولانی آن است. البته باید این کفپوش‌ها درست نصب شوند چرا که ممکن است بر اثر رفت و آمد به راحتی ترک بردارند.

کفپوش سنگ
کفپوش سنگ
  • کفپوش کاشی
    عشق ما به کاشی بی‌پایان است و یکی از بادوام‌ترین، شیک‌ترین و مدرن‌ترین انواع کفپوش برای آشپزخانه، حمام و راهرو است.

از مزایای کاشی این است که تمیز کردن آن بسیار آسان است. در برابر رطوبت، مقاومت بسیار بالایی دارد به همین دلیل بیشتر درفضاهایی همچون حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه استفاده می‌شود.

کفپوش کاشی
کفپوش کاشی
  • کفپوش رزینی یا بتنی
    کفپوش بتنی بیشتر برای قسمت گاراژ که ماشین رفت و آمد می‎‌کند و نیاز به مقاومت بالا است، استفاده می‌شود.
کفپوش رزینی یا بتنی
کفپوش بتنی
  • کفپوش وینیل
    کفپوش وینیل از جنس موادی همچون فایبر گلاس و پی وی سی ساخته شده است. وینیل که به صورت ورقه‌ای، کاشی یا تخته‌ای موجود است، یک کفپوش بسیار مفید برای آشپزخانه یا حمام است، زیرا غیر متخلخل است (بدون حفره و منفذ)، اما در عین حال راه رفتن روی آن راحت است و حس بدی را به افراد انتقال نمی‌دهد.

اگر بودجه کمی دارید و عجله دارید، این یک راه حل سریع برای کفپوش یک اتاق است. اما نمی‌تواند بهترین نوع کفپوش در یک خانه و برای همیشه باشد. البته به این معنا نیست که دوام زیادی ندارد. کارشناسان معتقدند کفپوش‌های وینیل برای حدود 20 سال ماندگاری دارند.

کفپوش وینیل

ارسال دیدگاه